onsdag 3 november 2010

Ull-inspiration


Här kommer lite ull-inspiration


materialet finns på gården


ullen är så vackert mjuk och lockig


innan tovning måste ullen kardas


med vackra gamla handkardor...

Nej, i ärlighetens namn så är det här med handkardning ganska jobbigt och kräver det rätta handlaget. En kardmaskin gör jobbet på nolltid, en sådan har vi lånat men skulle gärna ha en egen!

Har jag tur så läser tomten bloggen...

xxxEijaxxx


P.S om det finns någon läsare därute som har en kardmaskin till salu så är jag jätte-intresserad! Kontakta mej via mail isåfall...

12 kommentarer:

  1. Så underbart att kunna ha egna får! Jag blir nästan lite avundsjuk och sneglar ut genom fönstret på vår egen gamla lada. Hmmm... Fast att hålla djur inne i ett samhälle är nog inte att rekommendera, - grannarna skulle nog få spader då, hehe!
    Kika gärna in till mig, - jag har lämnat en liten höstpresent till dig där!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hej!!
    Vilka fantastiska bilder!!!!!Kanske skulle satsa på får nu när hästarna inte längre är med oss....
    Klart du får ta efter med lampskärmarna, det är kul att du blir inspirerad;o)

    Kramis Malin

    SvaraRadera
  3. Åh va härligt! Vilken fin ull, så lockig och fin! Aha, en maskin alltså, va bra! Kommer ni att sälja fårskinn framöver eller?
    Ha en bra dag! :) Kram

    SvaraRadera
  4. Jag kardar för hand då jag kardar. Förutom kardor som dina har jag numera en kardnigsstol (eller vad det heter) med ena kartan fastspänd, den andra hålls i handen. Men det var länge sen jag tovade sockar nu. Fint blir det hur som helst, särskilt om man broderar tjusiga mönster efter tovningen.
    Lycka måste vara att ha tillgång till egen bra långhårig ull!!!

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, Mrs Universum! Man kan säkert få kardningen att fungera genom att spänna fast ena kardan. Hmmm får fundera lite....

    Designe, fårverksamheten är blygsam än så länge, har några skinn till beredning i dagsläget....planer på att utöka flocken finns dock, rasen är utrotningshotad och därmed så fåtalig att det är svårt att hitta tackor i närheten. Sakta men säkert föds lammen och skinn till salu kommer att finnas efter att husbehovet är tillfredsställt!

    SvaraRadera
  6. Åhhhh så härliga bilderna är. Jag liksom känner hur jag är där...

    Såg bild på huset i högerkanten. Målningsprojekt stod det.
    Oj, oj, oj så vackert hus! Tänk att man kan bli lycklig till och med av att se foton på fina hus. Det är några bloggare som har så fina hus så ibland funkar det som energihöjare bara av att titta in på bloggen en stund och kika lite på huset *ler*
    Japp, så lättroad är jag!!!

    Ha det riktigt bra och hoppas du har turen att få tag i en kardningsmaskin.
    Mia

    SvaraRadera
  7. Va skoj. ska jag vara ärlig så är det inte direkt min grej heller. aldrig gillat dansband och nu är det en så pass stor del av mitt liv. haha. Blir lätt så när man träffar någon med andra "intressen". Jag brukar vara där på plats bland all publik när det sänds. Det är verkligen spännande. Kul sen o se honom ur en annan synvinkel när man kommer hem o ser det på tv. Måste vara mysigt med får, det är en liten dröm jag o min sambo delar. Men vi får vänta ett tag, bor inte i hus ännu.

    SvaraRadera
  8. Ihana postaus. Lampaat on niin ihania !!! Meillä oli yks kesä lainassa kaksi karitsaa, niitä sitten volvossamme kuljetettiin kun eihän niitä voinut yksin mökille jättää :)) Kesän päätyttyä palautettiin ja koko perhe itki ja ikävöi kaunotarta ja lumikkia :) Villa materiaalina on yksi parhaista, sen työstämisessä on jotain niin terapeuttista :)
    Ihanaa viikon jatkoa!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Jag har ingen kardmaskin men jag skulle gärna byta en tuss fårull mot en tuss kaninull. Man behöver nämligen blanda för att det ska bli lättare att jobba med. Jag tänkte göra ett sittunderlag av min kanin.

    SvaraRadera
  10. Nej herregud inte hela kaninen såklart. Det skulle förresten isåfall bli mer som en matta förstår du Eija, det är en mycket omfattande kanin det här! Bara pälsen. Det är ju ett angora-djur.

    Förresten på tal om djur...nästa gång du ska döpa ett får eller kyckling tycler jag att den borde få heta Nor-frid. Det vore otroligt tjusigt tycker jag (ska själv döpa mina får till Bu och Bä när jag skaffar några).

    SvaraRadera
  11. Vilket fint, lantligt och gediget inlägg!!! Hoppes tomten läser din blogg! Får är gulliga men tyvärr har de en förmåga att se så vettskrämda ut också... denna hade ovanligt stora ögon:) Mari.

    SvaraRadera
  12. Så härligt, så mycket man kan göra med ull!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...