fredag 30 september 2011

Husets originaldörrar


I helgen ska vi lägga sista handen på husets nya look på gårdssidan. Då ska nämligen de här sättas på plats!


Det här är husets original ytterdörr, som lite ledset har varit bortglömt i ett hörn i källaren. Inte längre, självklart ska de tillbaka där de en gång satt! Karmen är tillverkad, lås, trycken och allt annat tillbehör är också införskaffat...nu saknas bara snickaren som ska montera hela härligheten! I skrivande stund (torsdag kväll) är han på väg hem från jobbet i den stora staden.

Snickaren är förstås min man!


För att hålla värmen inne ska ett par extra dörrblad monteras in. Kvällarna i veckan har gått åt till målning av de nya, yttre dörrbladen. Vi är så lyckligt lottade som har utrymme under tak till måleriarbete, som här i svalen i ladugården!


Pardörren har från början haft överljus, dess fönsterbågar finns kvar och även höjden på det igensatta dörrhålet skvallrar om att ett överljus har funnits. Dubbla bågar ska det förstås vara!

Vi har turen att ha Näsåkers Snickeri i närheten som är kända för att vara kunniga i olika slags snickerier till kulturhus. Självklart har vi anlitat dem även denna gång!

Kan knappt vänta tills jag får knäppa kort och visa er när den nygamla dörren sitter på plats!

See you later alligators!

xxxEijaxxx

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilka underbara dörrar!!! Jag förstår så väl att du väntar på det färdiga resultatet, kommer bli såååå fint!!!Kan liksom inte misslyckas med sådana dörrar.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hejsan, vad härligt att ta tillvara på det gamla. Hela tanken med att "återställa" är så bra tycker jag. Du har inga före bilder? Alltså på hur det ser ut nu innan de ny-gamla dörrarna sätts in. Jag får kolla runt på din blogg å se om jag hittar något foto.
    Trevligt fredag/Jenny

    SvaraRadera
  3. Helt underbara dörrar !!! Du måste visa resultatet när ni är färdiga !! Ni bor i ett fantastiskt hus ! Önskar dig en fin helg .
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  4. Det finns inget vackrare än pardörrar. Vad roligt att de gamla dörrarna finns kvar och att ni kan återanvända dem, det kommer att bli väldans fint.

    Ha en fin fortsättning på dagen och en underbar helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Hej Eija! Vad spännande det ska bli att se det färdiga resultatet. Det kommer säkert att bli jättefint. Jag ska en kort sväng till Öland i helgen. Det är Ölands Skördefest nu. Jag ska inhandla lite pumpor. Det kan vara trevligt att ha som dekoration. Ha en skön helg! Hälsningar Ing-Mari

    SvaraRadera
  6. Det kommer att bli så fint Eija! Ni är fenomenala...... Sitter här och känner mig krasslig och då - när orken inte riktigt är som den brukar - förundras jag bara ännu mer över allt ni hinner med, er drivkraft och ambition.
    Ha en riktigt bra helg! Ser fram emot bilderna när dörrarna är på plats.
    :) :) :)

    SvaraRadera
  7. Woaw - det här ska bli spännande att få se. Himla snygg färg på dörrarna. är det samma som fönstren?.
    Ha de gott, Kram, Catarina

    SvaraRadera
  8. Underbart vackra dörrar. Måste vara fint att kunna sätta tillbaka dem där de suttit tidigare.
    Jag vill också se resultatet när det blir klart.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  9. Å, vilka dörrar.
    Har ett par gamla pardörrar hemma som är över 3 meter höga, hopplöst att montera in dem i mitt standardhöga hus:) Dom får stå lutade mot en vägg utomhus så jag åtminstone kan titta och njuta av dem på nåt sätt.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Så fint det kommer att bli...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Vackra dörrar, spännande å se hur de blir:)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  12. Lite stolt blir jag nog att du väljer snickeriet från min hembygd, liten men naggande god verkstad!!!!! Dörrarna ser välgjorda ut.....själva bygger vi febrilt här just nu, passar på när solen lyser på oss och värmer. Perfekt väder för linolja utomhus.

    Må så gott på Norrfrid!

    SvaraRadera
  13. Hej! Har kommenterat flera gånger på din blogg den här veckan men kommentarerna har bara gått rakt ut i tomma intet!...provar igen :)

    SvaraRadera
  14. ÄNTLIGEN! Det gick att kommentera!..Såå himla snygga dörrar som bara väntar på att få komma tillbaka till entren! Helt otroligt så mycket skatter det finns bevarat i ert hus! Så fint med de nya dörrarna oxå från Näsåkers Snickeri, de är verkligen duktiga! Men vilka stora fönster..ska de sitta ovanför dörrarna?
    ps...gillar förresten din hörna vid sekretären med alla gamla små saker du sparat! ds.
    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...