tisdag 8 maj 2012

Återbruk i köket


Nu tror jag bestämt att vi har nytt rekord i återbruk i köket som håller på att sakta växa fram! Det enda vi har spenderat på är den nya spisen, men annars tror jag vi har endast lagt några få hundralappar på en knippe pärlspont, några reglar och ett pianogångjärn! Allt annat är hämtat från bodarna och vedboden där vi förvarar listbitar och gamla brädstumpar. Någon gång ska man ju dra nytta av sin hamsterinstinkt, eller hur?! Förr eller senare behöver man "bra-att-ha" sakerna har jag många gånger fått erfara. Därför kastas det ingenting i det här huset, tvärtom än vad alla feng-shui teorier förespråkar....

Lådhurtsen från 50-60-talet är densamma som plockades ut från diskrummet då diskmaskinen installerades. Handtagen i lådorna är sådär härligt välanvända och har rostat på sina ställen. Dessutom är hurtsen rejält tilltagen och välgjord av riktigt trä... 


Bänkskivorna är av granit och kommer från ett bygge där man bytte ut gammal väggbeklädnad till nytt...min man byggnadsarbetaren var inte sen att ta hand om skivorna, de skulle nog ha slängts i någon container annars. Storleksmässigt var de inte så stora men vi tänkte testa om det gick att skarva flera små till en stor skiva, och javisst, efter skärning, slipning och silikon i skarvarna funkar de utmärkt....nu har mannen fått hugga sten också! Alldeles grå av stendamm sprang han ut och in i köket för att gång efter annan testa bitarna mot varandra efter skärning med rondell.

Tänk att vi fick användning av högen med sten till slut, och med oväntat bra resultat dessutom!


De här dörrarna jag hittade på vinden tänker jag mig att de någon gång suttit som köksluckor just i det här rummet, vårt kök...fast det vet jag ju inte säkert men man kan alltid tro! Allt det här bråtet, (eller skräpet för de flesta) har vi nu kombinerat i vårt köksbygge och resultatet blev charmigt och  personligt - som en knippe historia från husets olika epoker. Allt går att kombinera med lite fantasi och målar man sedan alltihop i samma kulör sammanfogas de olika delarna till en helhet. Ni ska få se helheten när jag fått lite färg på den här kökshörnan i kommande inlägg.

Vi ses där!

xxxEijaxxx

10 kommentarer:

  1. Vilket gediget arbete ni lägger ner...alldeles otroligt....En eloge till er!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Det ska bli riktigt spännande att se hur köket blir när det är klart. Härlig lådhurts och helt underbara handtag.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Ja,det kan bli riktigt fiiint med återbruk,jag har en jättegammal skänk som jag släpat in från Brystiga här hemma..;))) Det är underbart vackert tycker jag,å ska bli kul att få se ditt kök sen...

    KRAAAAAAM vännen och ha en ljuvlig dag!!!

    SvaraRadera
  4. Ååå vad spännande att få se helheten och vilket jobb ni läger ner, vilken energi (skulle det finns lite energi över sänd den gärna till mig;-))

    Känner igen typen av lådhurts, sån fanns i mitt barndomshem. Väggskåpen ovanför köksbänken hade sådana där snedställda skjutdörrar.

    Önskar dig en fin dag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Så roligt att få se alla era hittade skatter brukas till nytt liv!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb ni gör, ska bli så spännande att få se resultatet!
    Alla dom skrymslen och vrår ni har verkar innehålla skatt efter skatt!
    Tur du har en händig man också:)
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  7. Underbart! Det där med feng shui är säkert bra för vissa men nog är det också så att "den som spar han har" :-) varje gång vi bygger något så har vi oftast materialet eftersom vi samlat på oss sådant som kan vara bra att ha och slipper då köpa nytt. Det är så roligt att ta del av ert arbete!

    SvaraRadera
  8. Åh, det ser jag fram emot! :) Superhärligt att ta tillvara allt man hittar och att det ändå passar in! Att sedan måla ihop det blir ju kanon! Hör av mig om att titta in en kväll!:) Kram

    SvaraRadera
  9. Jag blir gråtfärdig, så fint ni gör!
    (Jag vill också vara gift med en byggnadsarbetare...)

    Kram från Skåne!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Tack för värdefulla kökstips.
    Det är kul att se att dyrt inte alltid betyder
    bäst. Ett kök kan bli mysigt o personligt
    utan att man blir fattig som en lus.
    Ska tänka på det när det är dags för
    köksrenoveringen i mitt hus
    på landet.Just nu är det nakna timmer-
    väggar som gäller

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...