tisdag 21 augusti 2012

FORMEX hösten 2012

Mitt i butiksförberedelserna tog vi en minisemester min man och jag - en mycket välbehövlig sådan kan jag säga såhär i efterhand...vi körde ner till Stockholm för att träffa vänner och jag besöka Formex på egen hand...


den här gången gick jag ju inte där bara i studiesyfte utan nu såg man allt mer med "företagar och butiksglasögonen". De flesta leverantörer har jag klart med sedan länge men några nya hittades i år. I B-hallen stod vad jag kallar "hantverkarna" och "designers", alltid lika spännande att botanisera bland. Där fastnade jag först för By Nords monter, de har urgulliga kuddar och bäddset med olika djurmotiv som en djurälskare inte kunde motstå...



Créme de la créme...ooooh la la de där ljuskronorna av porslinsskärvor - när återbruk är som bäst!



Brusewitz design kallar sig två fiffiga tjejer som designar brickor med spetsduksmönster samt syr kuddar och annat av skatter från mormors gömmor...

 


...så snygg monter så här trivdes jag länge och babblade med tjejerna....



snyggaste montern hade Västergården, så inspirerande och vackert uppställt genuin keramik...i montern satt Mia och drejade skålar och koppar på löpande band. Västergårdens keramik kommer ni hitta i min gårdsbutik som öppnar på lördag...



liksom Grunnes produkter, de har bl annat en urhärlig linoljesåpa som doftar mandel...



...tillbaka till Västergården, kunde inte hålla mig därifrån för det var så snygt stajlat!



Svensk Hemslöjd känns så äkta i jämförelse med de massproducerande stora leverantörerna...härifrån lär det bli ett och annat till min butik framledes...



Efter lite fika med den HÄR och den HÄR bruden (tack för trevligt sällskap!) styrde jag stegen mot A-hallen där de stora drakarna håller till...mycket återbruk och snyggstajling fastnade jag för där också...



Småblommiga snygga textilier



och mycket betong...



..spenderade mycket tid hos Who found Otto, deras antika mjölsäckrandiga tyger kommer finnas i min butik, ursnygga!



mycket rustikt trä och vitt porslin kommer också finnas



älskar jeanstyger när de används såhär fantasifullt...

Snyggast bland de stora var Olsson & Jensen som vanligt, även de har levererat till min butik...

Överlag bjöd Formex inte på så mycket nyheter eller överraskningar, men lite hjärteskutt fick man vid vissa montrar, så kan vi sammanfatta årets besök....

På kvällen tog vi färjan över till Finland, bara vi min man och jag....

13 kommentarer:

  1. Tack för fina bilder! Jag vill också gå på Formex.
    Så fint ni får det i jordkällaren:)
    //Cicki

    SvaraRadera
  2. Men jisses så mycket fint, man blir ju alldeles prillig!!

    Ha en fin kväll,
    Catta

    SvaraRadera
  3. Så kul att få se lite av allt det som visas på Formex! Lycka till med butiken!

    SvaraRadera
  4. Tack för fin sammanfattning och vi fick "följa" med i Drakhallen och de andra hallarna! Så himla mycket läckert, den orange dukningen, puh va fint! Liksom Who finud Otto, älskar dem! Jaja, By Nord, harredodingen vilken söt kottekudde!!! Jag har älgbäddsetet, så mjukt och härligt och dessutom snyggt, fina brickor med spetsdukar och Västergården hade redan jul, läckert! Du har som sagt ett sinne utöver det vanliga med sansat tänk så din butik kommer göra succé, var så säker!!!! Lyckönskningar från mej!

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att ni semestrar lite, nästan rädd att ni ska gå in i den hemska väggen när man hör om alla era fantastiska projekt. Hade så gärna velat titta in i din/er butik vid premiären men jag bor nere på Västkusten så det går bara inte:( Men eftersom min rötter finns i Umeå så passerar jag ju ibland, och minsta möjlighet till besök så dyker jag upp.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Älskar att se bilder från denna mässa. Har ju aldrig varit där någon gång, bor lite för långt ifrån. Ska bli spännande att "hänga med" i din butik :)

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder du visar!!!Västergården keramik...tycker så mycket om.Who found Otto likaså.
    Ja allt...är fint. Din butik kommer att bli helt fantastisk,med den goda smak som du innehar.Det tråkiga är bara att den ligger lite långt bort.Men den är ju nära för en del andra.
    Jag är iallafall så glad för min kudde som du gjort och vildhjärtat...

    Önskar dig all lycka!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Tack för att du visar bilder från Formex:) Kul att kunna se lite glimtar fast man inte var där själv:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  9. En av mina favoriter var också Who found Otto, mycket fint hos dem.

    Ha det gott!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  10. Wow wow wow säger jag bara, kul att få se dina foton från Formex- de var så där extra snygga;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  11. Åh så mycket snyggt!!! Massor av vill ha saker..särskilt hos creme de la creme, Västergården och Who found Otto!..Gillade faktiskt textilen med djuren oxå! :)

    SvaraRadera
  12. Mycket och åter mycket inspiration fick man från ditt inlägg...och i förra inlägget om matkällaren...Jag kan inte vänta tills jag har möjlighet med samma!!!Aivan mahtavaa!!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...