söndag 23 juni 2013

Nu säljer jag mina höns....


Mina plåthöns som prytt gårdsbutiken är nu flygfärdiga och redo att hitta nya hem! De är väluppfostrade - de väcker varken dig eller grannarna i ottan med sitt galande, de krafsar inte heller upp dina nyplanterade perenner i rabatter eller pickar upp dina nysådda frön i odlingsbänkarna. De är handmålade och otroligt färgranna, precis som lanthöns är och finns till salu HÄR

xxx

Om ni nu trodde att vi var trötta på att ha höns i trädgården så är det fel - även om det nu i skrivande stund finns endast ett par höns plus tupp kvar i hönsflocken. Räven lyckades nämligen ta de flesta hönorna för några veckor sedan vilket är såååå tråkigt och ledsamt. Det är den stora nackdelen med att ha lyckligt fritt utegående höns, förr eller senare lyckas något rovdjur med att få sig ett skrovmål!

Så om det finns någon i närheten av Sollefteå som har hedemorahöns så är vi intresserade. Eller värphöns också för den delen, några högvärpande bruna Lohmann vore inte helt fel heller så att det blir ägg till bakverken i gårdsbutiken!

Några ägg hade vi kvar så de lades i kläckaren, och nu har vi fem små dunbollar på tillväxt....

5 kommentarer:

  1. Så synd att räven tagit hönor för dig. Jag håller precis på att bli med höns här. Hönshusbygge och hönsgård är snart klart. Hämtade 2 Orpingtonhönor söder om Växjö idag. Dom ska bo hos en kompis tills här är helt klart.
    Sedan ska dom också få gå fritt dom dagar jag är hemma.
    Det är delvis du som fått denna dröm att gå i uppfyllelse. Att se alla dina fina bilder har sporrat mig.Det finns lite bilder hos mig under fliken hönorna./Fia

    SvaraRadera
  2. Åh vad tråkigt med hönsen! Har ju varit hönsägare i snart 1½ månad nu och det är ju helmysigt med deras utflykter i trädgården. Vill inte ha dem bara i hönsgården. Får hoppas att de klarar sig från både hök och räv. För tillfället är de 14 st (Bovan) men 7 av dem ska flytta med dottern till deras nyinköpta gård ngn gång i juli. Har köpt mina fr ett ekologiskt hönseri. De var lite utsatta av de andra hönsen och behövde nytt boende. Billiga var de (5-10:-/st)och fjädrarna är på utväxt på dem som var lite bara om rumpen! Hoppas att ni haft en trevlig midsommarhelg! Kram

    SvaraRadera
  3. Ha en riktigt härlig tisdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  4. Ha en riktigt härlig tisdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  5. Ja fy så trist med hönorna!:( Hoppas ni får tag på nya! ..härligt med plåttupparna! :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar spår efter dig!
Tusen tack för din kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...